Web Tools by OpenCube

TRONDHJEMS  TENNISKLUB'S LOV

 

 §1 Formål
Trondhjems Tennisklub ble stiftet 24. april 1906 og har som formål å fremme tennis som idrett i Trondheim.
Klubben er selveiende og frittstående med utelukkende personlige medlemmer.

§2 Organisatorisk tilknytning
Klubben er medlem av Norges Idrettsforbund gjennom Sør-Trøndelag Idrettskrets.
Klubben er videre medlem av Norges Tennisforbund gjennom Sør-Trøndelag Tenniskrets.
Klubben hører hjemme i Trondheim kommune, og er medlem av idrettsråd i kommunen.

§3 Medlemmer
Alle som lover å overholde klubbens og overordnede idrettsmyndigheters lover og bestemmelser kan bli tatt opp som medlem. Medlemskap i klubben er først gyldig og regnes fra den dag første kontingent er betalt.
Klubben har følgende medlemskategorier:

1. Æresmedlemmer
2. Seniormedlemmer: alle fra og med det kalenderår de fyller 19 år.
3. Juniormedlemmer: alle til og med det året de fyller 18 år.

Æresmedlemmer utnevnes av styret.

§4 Stemmerett og valgbarhet
For å ha stemmerett på klubbens møter må et medlem ha fylt 15 år, ha vært medlem i minst 1 måned, og ikke skylde klubben kontingent.
Alle medlemmer som har stemmerett og som ikke er arbeidstaker i klubben er valgbare til tillitsverv i klubben, og som representant til ting og møte i overordnet idrettsorganisasjon.

§5 Kontingent og aktivitetsavgifter
Kontingenten fastsettes av årsmøtet og betales forskuddsvis.
Årsmøtet fastsetter aktivitetsavgifter.
Medlemmer som skylder kontingent for mer enn ett år, har ikke stemmerett eller andre rettigheter, og kan av styret strykes som medlem i klubben. Strykes et medlem. kan det ikke tas opp igjen før skyldig kontingent er betalt.

§6 Tillitsvalgtes godtgjørelse
Årsmøtet kan vedta at tillitsvalgte kan motta en rimelig godtgjørelse for sitt arbeid.
Styret kan beslutte å refundere faktiske utgifter.
Utgifter til godtgjørelse og refusjon for faktiske utgifter skal fremgå av klubbens budsjett og regnskap.

§7 Inhabilitet
For klubbens tillitsvalgte, oppnevnte tillitspersoner og ansatte, gjelder NIF's inhabilitetsregler, jfr. NIF's lov § 2-7.

§8 Straffesaker
For alle straffesaker gjelder NIF's lov kapittel 11 ( NIF's Straffebestemmelser. )

§9 Årsmøte
Klubbens høyeste myndighet er årsmøtet som holdes hvert år i februar måned.
Årsmøtet innkalles av styret med minst 1 måneds varsel, direkte til medlemmene eler ved kunngjøring i pressen. Forslag som skal behandles på årsmøtet må være sendt til styret senest 2 uker før årsmøtet. Fullstendig saksliste må være tilgjengelig for medlemmene senest 1 uke før årsmøtet.
Alle klubbens medlemmer har adgang til årsmøtet. Årsmøtet kan invitere andre personer og/eller media til å være tilstede.
Årsmøtet er vedtaksført med det antall stemmeberettigede medlemmer som møter. Ingen har mer enn en stemme, og stemmegivning kan ikke skje ved fullmakt.
På årsmøtet kan ikke behandles forslag om lovendring som ikke er oppført på sakslisten senest 1 uke før årsmøtet. Andre saker kan behandles og avgjøres når 2/3 av de fremmøtte krever det. Slik beslutning kan bare tas i forbindelse med vedtak om godkjenning av saksliste.


§10 Ledelse av årsmøtet

Årsmøtet ledes av valgt dirigent. Dirigenten behøver ikke å være medlem av klubben.


§11 Stemmegivning på årsmøte
Med mindre annet er bestemt skal et vedtak for å være gyldig være truffet med alminnelig flertall av de avgitte stemmene. Ingen representant har mer enn en stemme. Blanke stemmer anses som ikke avgitt.
Valg foregår hemmelig hvis det foreligger mer enn ett forslag eller det fremmes krav om det. Hvis det skal være skriftlige valg, kan bare foreslåtte kandidater føres opp på stemmeseddelen. Stemmesedler som er blanke, eller som inneholder ikke foreslåtte kandidater, teller ikke og stemmene anses som ikke avgitt.
Når et valg foregår enkeltvis og en kandidat ikke oppnår mer enn halvparten av de avgitte stemmer, foretas bundet omvalg mellom de to kandidater som har oppnådd flest stemmer. Er det ved omvalg stemmelikhet, avgjøres valget ved loddtrekning.
Når det ved valg skal velges flere ved en avstemming, må alle for å anses valgt ha mer enn halvparten av de avgitte stemmer. Dette gjelder ikke ved valg av vararepresentanter. Hvis ikke tilstrekkelig mange kandidater har oppnådd dette i første omgang, anses de valgt som har fått mer enn halvparten av stemmene. Det foretas så bundet omvalg mellom de øvrige kandidater, og etter denne avstemmingen anses de valgt som har fått flest stemmer. Er det omvalg ved stemmelikhet, avgjøres valget ved loddtrekning.

§12 Årsmøtets oppgaver
Årsmøtet skal:

1) Behandle klubbens årsberetning.
2) Behandle klubbens regnskap i revidert stand.
3) Behandle innkomne forslag.
4) Fastsette kontingent og aktivitetsavgifter.
5) Vedta klubbens budsjett.
6) Bestemme klubbens organisasjon.

Velge:

1) Styret på 5 medlemmer bestående av leder, nestleder / sekretær, kasserer, sportslig leder og         anleggsleder samt 2 varamedlemmer.
2) Revisor og dennes stedfortreder.
3) Representanter til ting og møter i de organisasjoner klubben er tilsluttet.
4) Valgkomité på 2 medlemmer til å forberede de valg som skal gjennomføres på neste årsmøte.


§13 Ekstraordinære årsmøter
Ekstraordinære årsmøter holdes når styret eller overordnet idrettsmyndighet bestemmer det, eller når minst en tredjedel av de stemmeberettigede medlemmene krever det.
Det innkalles på samme måte som for ordinære årsmøter med minst 14 dagers varsel.
Ekstraordinært årsmøte kan bare behandle og ta avgjørelser i de sakene som er kunngjort i innkallingen.

§14 Styret
Klubben ledes av et styre på 5 medlemmer og 2 varamedlemmer og er lagets høyeste myndighet mellom årsmøtene.

Styret har følgende oppgaver og kompetanse:

1) Styret skal iverksette årsmøtets og overordnede idrettsmyndigheters bestemmelser.
2) Styret skal etter behov oppnevne komitéer / utvalg / personer for spesielle oppgaver og utarbeide instruks for disse.
3) Styret skal administrere og føre nødvendig kontroll med klubbens økonomi i henhold til de for idretten til enhver tid gjeldende instruks og bestemmelser.
4) Opptak av lån skal være vedtatt av årsmøtet. Årsmøtet kan gi styret fullmakt til å oppta lån innenfor bestemte rammer og formål.
5) Et enstemmig styre kan uten årsmøtets vedtak eller fullmakt ta opp likviditetslån som står i et rimelig forhold til organisasjonens økonomiske virksomhet ( budsjettrammer ) forutsatt at lånet innfris før utløpet av styrets valgperiode.
6) Styret skal representere klubben utad.
7) Styret skal påse at klubbens midler settes i bank eller anbringes på annen forsvarlig måte. Klubbens midler disponeres av kassereren og ett av de øvrige styremedlemmer i fellesskap.

Styret skal holde møte når lederen bestemmer det eller et flertall av styremedlemmene forlanger det.

Styret er vedtaksført når et flertall av styrets medlemmer er tilstede. Vedtak fattes med flertall av de avgitte stemmene. Ved stemmelikhet teller møtelederens stemme dobbelt.

§15 Grupper / avdelinger
Klubben kan organiseres med avdelinger og/eller grupper. Disse kan ledes av oppnevnte tillitspersoner eller av valgte styrer. Klubbens årsmøte bestemmer opprettelsen av avdelinger / grupper, og hvordan disse skal organiseres og ledes.
For avdelinger / gruppers økonomiske forpliktelser hefter hele klubben, og avdelinger / grupper kan ikke inngå avtaler eller representere klubben utad uten styrets godkjennelse.

§16 Lovendring
Endringer i denne lov kan bare foretas på ordinært eller ekstraordinært årsmøte etter å ha vært oppført på sakslisten, og det kreves 2/3 flertall av de gitte stemmer.
Lovendringer må godkjennes av idrettskretsstyret, og trer ikke ikraft før de er godkjent.
§ 16 kan ikke endres.

§17 Oppløsning
Oppløsning av laget kan bare behandles på ordinært årsmøte. Blir oppløsningen vedtatt med minst 2/3 flertall, innkalles ekstraordinært årsmøte 3 måneder senere. For at oppløsningen skal skje må vedtaket her gjentas med 2/3 flertall.
Sammenslutning med andre klubber anses ikke som oppløsning av klubben. Vedtak om sammenslutning og nødvendige lovendringer i tilknytning til dette treffes i samsvar med bestemmelsene om lovendring, jfr. § 16.
I tilfelle oppløsning eller annet opphør av klubben tilfaller klubbens eiendeler NIF eller formål godkjent av idrettskretsstyret.
Ved oppløsning sendes klubbens arkiv til idrettskretsen.